آیدا و پینگالا از مفاهیمی هستند که آموزش آنها به کودکان نیاز به روشهای ساده و خلاقانه دارد که با سطح درک و علایق آنها همخوانی داشته باشد. در ابتدا درباره این دو نادی توضیح بیشتر خواهیم داد و سپس در ادامه چند راهکار برای معرفی این مفاهیم به کودکان به روشی قابل فهم و سرگرمکننده پیشنهاد میکنیم.
آیدا یا ایدا یا Ida یکی از نادیهای بدنِ انرژیایی (پرانیک) ماست که ناظر بر انرژی زنانه، انرژی ماه، ذهن و احساسات ماست و با نیمهی چپ بدن و نیمکره راست مغز مرتبط است.
پینگالا یا Pingala یکی از نادیهای بدنِ انرژیایی (پرانیک) ماست که ناظر بر انرژی مردانه، انرژی خورشید، جسم و فعالیتهای حرکتی ماست و با نیمهی راست بدن و نیمکره چپ مغز مرتبط است. آگاهی به چگونگی کارکرد این دو نادی میتواند آگاهی افراد به شرایط جسمی و ذهنی خود را افزایش دهد. ضروریست که آموزش چگونگی کارکرد ایدا و پینگالا به کودکان مانند آموزش هر موضوع دیگری همسو با شرایط و علایق کودک باشد. در ادامه پیشنهاداتی در این راستا خواهیم داد:
میتوانید تصاویر سادهای از خورشید و ماه در نیمه راست و چپ بدن بکشید یا به کودکان بگویید که خودشان آنها را نقاشی کنند. سپس توضیح دهید که خورشید نماینده انرژی پینگالا و ماه نماینده ایدا است. این روش باعث میشود که مفاهیم به شکل عینی در ذهن کودک ثبت شوند.
آهنگها و شعرهای سادهای را ایجاد کنید که این مفاهیم را با کلمات قابل فهم برای کودکان توضیح دهد. برای مثال، شعری دربارهی خورشید و ماه که انرژیهای آنها را بیان کند و کودکان را به درک تعادل این انرژیها هدایت کند. میتوانید این دو نادی را به صورت دو شخصیت داستانی یا دو قلو معرفی کنید. به عنوان مثال آیدا را به شکل یک شخصیت آرام با نیروی ذهنی قوی به رنگ آبی (با انرژی ماه) و پینگالا را به شکل یک شخصیت پرانرژی و فعال به رنگ قرمز (با انرژی خورشید) توصیف کنید. میتوانید در قصههایتان این دو را به عنوان خواهر و برادر دوقلو معرفی کنید که گاهی یکی از آنها بیشتر از دیگری فعال میشود. اما وقتی هر دو با هم هماهنگ شوند، فرد احساس تعادل و خوشحالی میکند. فعالیت این دو را میتوانید با نیمه راست و چپ بدن نیز تطبیق دهید.
این دسته از تمرینات برای کودکانی که مدتیست با یوگا آشنا هستند پیشنهاد میشود زیرا نیازمند تمرکز کافی و آشنایی اولیه با وانهادگی ست. پس از آموزش تنفس شکمی و سپس سطوح سادهی نادی شودان به آنها یاد بدهید که چگونه به آرامی از بینی نفس بکشند. به سوراخ راست و چپ بینی با نورهای رنگارنگ (آیدا به رنگ آبی و پینگالا به رنگ قرمز) آگاه باشند و با توجه به سطح تمرینات گروهی که درس میدهید میتوانید نوع تصویرسازی را بسط دهید و وارد تمرینات پراتیآهارا شوید. تمریناتی مانند سوریابدا و چاندرابدا میتوانند از تمرینات مناسب برای آموزش ایدا و پینگالا به کودکانی باشند که با تمرینات یوگا آشنا هستند.
مانند هر موضوع دیگری پیشنهاد ما این است که مربی ابتدا خودش درباره آن موضوع اطلاعات و تجارب کافی کسب کرده باشد. آموزش این نادی ها به کودکان میتواند از طریق بازی، نقاشی، داستان و تنفس انجام شود. لازم است این مفاهیم به شکلی سرگرمکننده و قابل درک ارائه شوند تا کودک با آنها ارتباط برقرار کرده و از یوگا لذت ببرد. سطح تمرین و معرفی این نادیها با در نظر گرفتن سابقه کودکان در تمرینات یوگا و میزان عمیق شدن آنها و همراهی و علاقه شان در تمرینات وانهادگی میتواند عمیق تر یا سطحی تر شود. پیشنهاد میکنم برای کودکانی که به تازگی با یوگا آشنا شدهاند تمرینات انتزاعی کمتر و تمرینات عینی بیشتری را درنظر داشته باشید. کودکانی که با تمرینات وانهادگی و سپس پراتی آهارا ارتباط عمیقی گرفتند، آمادگی بیشتری برای درک چنین مباحثی خواهند داشت. بنابراین علاوه بر نوعِ ارائه ی این مطالب، زمان ارائهی آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.
غزاله آدم پور